Als je wilt gaan beleggen, kom je vanzelf bij een broker terecht. Een broker verhandelt effecten op de beurs en fungeert als tussenpersoon tussen de belegger en het bedrijf. In principe brengt een broker vraag en aanbod dus bij elkaar. Brokers zorgen tevens onder andere voor een overzicht van alle beschikbare beleggingsmogelijkheden, de actuele koersen en tools die bij het beleggen goed van pas komen. Er zijn heel wat brokers, waardoor het moeilijk kan zijn om een keuze te maken. Daarom vind je in dit artikel een aantal tips die je helpen een broker te kiezen.

1. Bank vs. broker

De meeste grote banken zijn tevens beleggingsbanken. Je kunt via die banken dus beleggen in aandelen, opties en andere effecten. De bank fungeert daarbij als broker. Beleggen via banken is vaak echter relatief duur, waardoor het een rol speelt bij de vraag welke broker het meest geschikt voor je is. Aan de andere kant staat de online broker die zich specifiek richt op particuliere beleggers. Het voordeel van online brokers is dat zij gespecialiseerd zijn in de effectenhandel. Daardoor liggen de tarieven bij hen over het algemeen lager dan bij de grote banken. Vanwege hun specialisatie zijn ook andere zaken dan het tarief beter afgestemd op de particuliere belegger.

2. Tarieven

De broker brengt jou als belegger uiteraard kosten in rekening. Zo rekent iedere broker transactiekosten voor de aan- of verkoop van bijvoorbeeld aandelen en opties. Je betaalt dus per transactie, waardoor deze kosten hoger zijn als je veel handelt. Daarnaast worden er mogelijk nog andere kosten, zoals bewaar- en regeltarieven, gehanteerd. Al deze kosten hebben natuurlijk directe invloed op je rendement. Wanneer je een broker gaat kiezen, is het dan ook goed om alle tarieven te vergelijken. De broker met het laagste transactietarief hoeft echter niet altijd de voordeligste te zijn. Soms blijkt die broker uiteindelijk juist duurder te zijn door andere kosten. Let overigens wel altijd op de veiligheid en betrouwbaarheid, want anders wordt goedkoop alsnog duurkoop.

3. Voorwaarden

Lees de voorwaarden te allen tijde goed door, ook de kleine lettertjes. Soms staan er immers vervelende clausules in. Breng verder in kaart welke brokers onder toezicht staan van het AFM (Autoriteit Financiële Markten) en staan ingeschreven bij het klachteninstituut KIFID. De kwaliteit en veiligheid worden hierdoor namelijk gewaarborgd en mocht het ooit tot een geschil komen, dan kun je altijd bij KIFID terecht.

4. Ondersteuning

Vooral de beginnende belegger zal er behoefte aan hebben om zijn of haar kennis over beleggen te vergroten. Een goede broker biedt daarom educatie aan waar je niet of slechts weinig voor hoeft te betalen. Zo leer je meer over beleggen, word je er steeds beter in en kun je zodoende je rendement verhogen. Welke broker je moet kiezen, zou dan ook zeker deels hiervan afhankelijk moeten zijn.

5. Handelsplatform

Op het online handelsplatform ga je aan de slag met het beleggen. Je vindt er financiële informatie en analyses, en op basis daarvan plaats je er je orders. Daarom moet het niet alleen gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn, maar moet je ook kunnen rekenen op kloppende informatie en analyses. Vaak geldt hierbij dat de goedkoopste zeker niet altijd de beste is. Een handelsplatform kan je helpen om een hoger rendement te realiseren, dus vergelijk de brokers goed. Een goed platform voorziet in genoeg informatie over de koersen, heeft de juiste beleggingstools en is op de door jou gewenste beurzen actief.

6. Analysemogelijkheden

Beschikken over de juiste, actuele (koers)informatie is essentieel om succesvol te kunnen beleggen. Door na te gaan welke informatie je krijgt en hoeveel je hiervoor moet betalen, bepaal je wat in jouw geval de beste broker is. Hoe meer informatie je tot je beschikking hebt, hoe meer analysemogelijkheden er zijn. En analyses kunnen op haar beurt positief bijdragen aan het rendement dat je behaalt. Daarom loont het zich soms om iets meer te betalen, maar in ruil daarvoor wel betere informatie te krijgen.

7. Mobiele app

Steeds meer brokers hebben hun handelsplatform (ook) als app voor smartphones of tablets ontwikkeld. Het lijkt in deze tijd haast vanzelfsprekend, maar toch heeft (nog) niet iedere broker er een. Zo’n app is echter wel heel handig als je onderweg of op vakantie bent. Zo blijf je altijd op de hoogte van de ontwikkelingen en kun je zeer snel handelen. Houd dit tijdens het kiezen van een broker dan ook zeker in je achterhoofd.

8. Deskundige klantenservice

Een goede klantenservice heeft niet alleen vriendelijke en behulpzame medewerkers, maar tevens hebben deze medewerkers een relevante opleiding en – mede daardoor – verstand van zaken.  Zij zouden je daarom zeker moeten kunnen helpen met vragen over je portefeuille of andere inhoudelijke zaken. Ook de bereikbaarheid is belangrijk. Het kan namelijk om redelijk wat geld gaan, dus dan moet je wel altijd bij de klantenservice terecht kunnen.